marți, 27 mai 2014

Despre purtari si nu numai

Acum ceva timp, o colega de "suferinta" mamica de ianuarie 2014 si ea, nu reusea si pace cu wrapul si eu nu reuseam si pace sa-i explic...fiind in orase diferite era exclusa intalneala live...drept pentru care am facut un filmulet...nu m-am asteptat sa aiba asa un succes..si atunci Adina, tot mamica de ianuarie mi-a zis ca e musai sa fac o postare despre asta...
Purtatul ergonomic este depre multe lucruri...despre o apropiere in parintele purtator si copilul purtat de lunga durata, fara a ajunge la "ranchiuna" (mult zis) de a-ti pica mainile din umeri, pentru dulceata somnului unui bebelus la pieptul tau, rasuflarea lui abia simtita pe pielea ta, despre uimirea noastra ca oameni in societate ca bebelusii au nevoie de atat de putin sa se simta in siguranta...sunt si considerente medicale...un bebelus purtat isi regleaza temperatura ajutandu-se de cea a purtatorului (va rog sa remarcati ca nu zic a mamei, oricine poate purta un bebelus...tati, mami, bunici, frati mai mari...), pozitia tummy to tummy in wrap elastic ajuta la ameliorarea colicilor (Mihut pus in wrap incepea repertoriul: ragaia, partaia, scotea tot ce-l necajea pe o parte sau celalalta )...coloana lui era sustinuta corect, ale noastre nu sufereau...copiii purtati tind sa fie scosi afara mai mult si mai des decat cei in carucior...ganditi-va ca Mihut e nascut pe 17 ianuarie...undeva in jur de 21 au venit viscolele anul acesta...Mihut a iesit cand avea aproximativ o saptamana, invaluit in wrapul elastic, cuibarit comod la pieptul lui tati si cu geaca lui tati trasa deasupra...nu va temeti, avea pe unde sa respire...si l-am scos in fiecare zi...copilul nu a racit pana acum... a "vazut"(impropriu spus ca dormea dus pana il bagam inapoi in casa) si temperaturi de -10 grade...am fost cu el la cumparaturi, am fost in parc, am fost aiurea pe strazile din cartier...la inceput lumea nici nu sesiza ca el era acolo, pui mic asa cum l-am nascut, era protejat si ferit de factori externi de stres...n-avea nevoie nici sa fie prea imbracat (cine are copil stie ce inseamna sa scoti princhindelul afara iarna si sa-l imbraci pentru aceasta iesire)...
Pozitia fiziologica a unui bebelus este cu coloana in C si cu genunchii mai sus decat funduletul, in asa fel incat sa formeze un M..daca va veti lua in brate copilul, observati cum isi tine piciorusele, coloana si cum va imbratiseaza cu picioarele in asa fel incat seamana cu pozitia unei broscute..aceasta pozitie trebuie mentinuta in purtare...pentru ca nu stiu daca am fost foarte explicita si coerenta, va pun si o poza...



Dar mai ales purtatul ergonomic este despre IUBIRE...iubirea neconditionata pentru copilul tau, care te face sa-l tii langa tine, unde ii e locul..si daca se poate sa stea comod si pe tine sa nu te doara nimic...yupiiiii, am gasit solutia magica..
Sa revin...am aflat de wrap nici nu mai stiu de unde...oi fi citit pe la Vanda pe blog, nu mai stiu...cert e ca aveam wrapul elastic cand a venit Mihut...il luasem la baby expo de iarna...Corina de la Poarta-ma se jura ca nu a vazut niciodata pe cineva sa se uite o singura data la o demonstratie si apoi sa-si puna wrapul corect...nu va temeti, nu ma laud...despre domnul sot era vorba...iacata si dovada


Si a venit Mihu...si arata fix asa la prima iesire...
Tati chiar adaptase o legatura de newborn fiindca nu prea aveam ce baga in wrapul ala...si Mihut a crescut si tot umplea mai bine wrapul...si uite-asa am devenit destul de increzatori sa aratam si altora  cum se pune wrapul
Intre timp ma dusesem la Baby Expo de martie sa alegem un SSC(soft structured carrier)...fetele de la poarta-ma nu au ceva care sa mearga sub 6 luni, oricum ele considera ca nu este ergonomic sa folosesti SSC inainte de 6 luni...le respect parerea, cum mi-au respectat si ele decizia de a lua totusi unul pentru simplul motiv ca fiecare copil e diferit, cu o dezvoltare fizica si motrica diferita...la momentul respectiv mi s-a parut ca Mihut sta ok medical si comod intr-un SSC deci am decis eu pentru copilul meu ca e ok...aveam de ales intre Manduca si Marsupi ma gandeam eu...si am ajuns la stand la Pufushop, unde o Cristina Vancsa amabila, draguta si prietenoasa mi-a facut ziua si viata mai frumoase, prezentandu-mi Boba 4G...fiindca are si setari pentru bebei mai mici, am considerat-o potrivita si aici a inceput povestea noastra de dragoste cu Bobutza noastra draga..si ne-am ales si cu prieteni pe langa asta.. :D
Mihu a circulat aproximativ peste tot cu Boba o perioada...sedea frumos pe insertul de bebe mic, spaticul era sustinut, era la noi in brate, succes garantat...si daca tot ne-a venit ideea cu filmuletul cu wrapul, am facut unul si cu Boba, mai ales ca "inventasem" o metoda de pus Mihu in Boba in spatii restranse, ca in masina de exemplu.. filmuletul il puteti vedea aici..
ei iaca na, Mihu crestea si deja nu mai dormea tot timpul purtat...voia sa intinda manutele si piciorusele, sa vada si sa descopere lumea...deja i-au crescut si piciorusele si insertul de bebe mic nu-si mai avea rostul...da daca nu puneam insertul nu mai vedea din Boba...ingrata perioada...mai venea si vara si Boba noastra e negrutza...noroc ca s-au facut intalnirile mamicilor purtatoare din Bucuresti...va recomand in acest sens un grup foarte fain pe facebook, se numeste Poarta-ma, ajutor in BW ...BW e babywearing, deci purtat de bebe...unde am avut sansa sa probez mai multe, dar m-am indragostit iremediabil de un sling cu inele...Multumesc Roxana Enache, ca m-ai lasat sa-l probez, mi-ai aratat ce si cum...inainte, aveam impresia ca slingul e o chestie foarte greoaie si complicata, incomoda, etc...acu, depinde si de sling...slingul Roxanei era un soare...exact asa il chema pentru ca era de un galben orbitor, superb si naucitor prin frumusetea si simplitatea lui...din bumbac nedublat, materialul este exact damascul de "fata de masa" fina...o placere sa-l simti pe tine si pe copil...drept urmare...tadaaaaaaaaaa!



Pruncul e purtat in sling...Csilla de la bebeinbrate.ro parca l-a dat cu sleepy dust pentru ca atunci cand Mihut e foarte agitat si nu reuseste sa mai adoarma de cat de obosit e, il punem in sling si somnicul e garantat...am fost cu slingul si la Baile Olanesti, l-am plimbat la terasa la Presto, am mancat la restaurant cu el asa...ce sa mai...slingul e dragoste mare!!! si dupa cum mi-a prezis o alta mama purtareata, Cristina...e asa dulce sa-l porti in sling!!!! Cand doarme e cum il vedeti in a doua poza...cu manutele bagat inauntru si capusorul pe pieptul purtatorului...cand se trezeste falfaie din manute si picioruse linistit, isi intoarce capusorul dupa ce i se pare lui interesant pe strada, cerceteaza toate ambalajele in magazine, rade la persoanele care i se par dragute si-i topeste cu zambetul lui stirb...
Mihu e un copil iubit si fericit...eu cred ca tarie ca purtatul l-a facut si mai fericit...iarasi cred cu tarie ca faptul ca sta in fund la 4 luni a fost si din cauza purtarii...am citit un articol in care se explica foarte logic ca in carut, copilul invata sa reactioneaze din punct de vedere al schimbarii echilibrului doar la miscari de inainte inapoi, pe cand un copil purtat reactioneaza la toate miscarile purtatorului, care sunt infinit mai multe, deci isi dezvolta abilitatile motrice mult mai bine si mai devreme...
Nu in ultimul rand, as vrea sa subliniez ca si EBA a fost fotografiata mergand la votare duminica cu fata ei intr-o Manduca...tot SSC si ea...gurile rele au comentat ca era fata pusa prea jos etc...eu zic ca orice expunere de catre persoane publice a mijloacelor de purtare ergonomica e un pas inainte si ii multumesc...n-oi fi eu de acord cu EBA politician si fiica de Basescu, dar o aprob pe EBA mama de copil care s-a documentat si a ales sa-si poarte copilul...acum mai astept sa vad poze cu Ernest de la tradati/inselati/omorati din dragoste, pe care l-am intalnit intamplator in Bebetei (nu l-am recunoscut din prima, ulterior mi-am dat seama cine era) si care s-a aratat interesat, impreuna cu sotia, de slingul nostru...i-am povestit cateva minute despre ce era vorba...am incredere ca voi vedea din ce in ce mai multi purtatori de copii ...pentru ca nu e nimic mai dulce decat sa-ti adoarma odorul in brate si tu sa-i poti oferi siguranta de care are nevoie, in acelasi timp fiind capabil sa-ti duci la indeplinire treburile/nevoile/lucrurile care-ti plac...pentru ca un parinte fericit=un copil si mai fericit..dar despre asta am de gand sa va scriu in alta zi...
Pana atunci...PURTATI-VA copiii, cat inca mai vor sa fie purtati ! :D

2 comentarii:

  1. Tare mi-as dori si eu sa stea fetita mea intr-un sistem de purtare. Am incercat multe, dar nu sta mai mult de 5-10 min si se pune pe plans drastic. De pus e pusa corect, am fost si la intalniri de babywearing, insa pur si simplu nu ii place. Nici in brate nu e mare fana. :(

    RăspundețiȘtergere
  2. Draga anonim, cum sa nu ii placa in brate? Dar cum ii place?

    RăspundețiȘtergere

Dati cu parerile in mine!