Cum sa nu? Si in somn…dar cum vorbim? Asta e intrebarea..
In cazul nostru, vorbim cu cat mai putine diminutive. Si
pentru cei carora li se pare dragalas sa spuna catelusul in loc de catel/caine
sau dintisorul in loc de dinte, le ofer cateva motive:
1.
Cand folosesti terminatia de diminutive,
cuvantul se lungeste…aham, nu te-ai gandit la asta…cand Mihu a inceput sa rupa
ceva verbal, folosea cate o silaba ca sa iti denumeasca ce voia, ca mai mult nu
putea. Apoi a trecut la doua, momentan e cam la trei. Ei, ia despartiti voi in
silabe “dintisorul”…aaaaa, are vreo 4. Pe cand dinte are doar doua, deci e mai
usor de pronuntat. CCTD sau QED, cum obisnuia proful meu de mate sa spuna.
2.
Probabil ati observant ca diminutivele au
aceeasi forma pentru multe cuvinte. Adica terminatia e aceeasi, de exemplu
catelusul, piciorusul, X-ulusul…mno, copiii cand incep sa vorbeasca (sau cel
putin fi-miu si prietenii lui) cam au tendinta sa spuna ultima silaba. Poi ia tu
si ghiceste la care ‘uuuuusuuuuu’ se gandea el si pana termini de gandit, ia si
un tantrum bonus, ca deh, copilul vede ca nu intelegi si e frustrat ca nu
reuseste sa se faca inteles.
3.
Oricat de dragalas ni s-ar parea sa le dragalim
pe toate, datoria noastra ca parinti e
sa ii ghidam si sa le aratam lumea asa cum e. Asta se aplica si la vorbit. In
afara de cazul in care voi la serviciu va exprimati cu : Sefuletule, ia de-aici
raportelul ala despre care am vorbit la telefonas!, de ce ati face chestia asta
cu copilul?
Sa nu credeti ca eu nu gresesc, Doamne
fere! O comit si eu de cateva ori pe zi. Dar ca sa raspund celor care ma vor
blama pentr standard duble, macar incerc. Daca incerc si imi setez mental
chestia asta, nu imi va iesi in 100% din cazuri…dar un procent de 50-75% tot
scot. Daca nu incerc, procentul ala e de fix 0%.
O chestie noua pe care o exersez cu Mihu in privinta
vorbirii la capitolul diminutive cand le scap, e explicatia: Mihu, uite, mana
ta e mica si atunci ii putem spune manutza…mana mamei e mai mare si atunci ii
spunem mana. Mihu are 2 ani si intelege conceptele de mai mic si mai mare,
pentru copiii mai mici nu stiu cum ar merge procedat.
La fel, in urma explicatiilor date in
plimbarile noastre pe Calea Rahovei, am vazut ca foloseste cuvantul Caine
pentru a denumi un exemplar mai mare. La cei mici, le spune Catzel. Deci dati
din gura si explicati-le tot ce va vine in minte, pentru ca veti fi uimiti cate
se prind de ei.
Alta instanta in care am vazut ce bine ii
prinde faptul ca ne straduim sa vorbim cat mai correct, a fost cea in care
treceam pe langa strada unde locuieste Emma a lui.
-
Casa!!!
-
Casa? Eu nedumerita..
-
A Emmei!!!
-
Aha…
Nu era casa lu’ Emma sau mai stiu eu ce…era casa Emmei…cum e si bluza
mamei mai nou…
Exemplul personal e una din cele mai bune lectii pentru copiii nostril.
Ei invata de la noi si depinde de noi ce ii invatam, pentru ca lectiile acestea
nu se predau intr-un anumit moment, ci tot timpul prin ceea ce facem. Si in
privinta limbajului si a oricarui alt lucru.
Si pentru ca nu-mi doresc sa va dau impresia ca traim intr-o bula roz
unde totul e perfect, Mihu spune: Acuma! Mda, eu spun asa. I-am spus ca nu e correct
si ca se spune acum, nu acuma. Raspuns: Mami! Da, puiule, stiu ca eu spun asa,
uite, o sa incerc sa ma corectez si sa vorbim amandoi corect, e bine asa? El
entuziasmat: Anandoi!
Concluzia: Nu suntem perfecti, dar putem incerca sa fim mai buni, mai
corecti, in tot ce facem. Ei sunt dispusi sa ne ierte si sa ne iubeasca asa cum
suntem, fara sa ne faca reprosuri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dati cu parerile in mine!